od plastra do swiecy
- wstęp: korzyści z pszczół
- jakie owady żądlące znają z doświadczenia dzieci
- co to jest miód, a co to jest wosk?
- ul ramowy – oglądamy, dotykamy i wąchamy plastry w ramkach
- topimy plaster pszczeli we wrzątku (podgrupy 4-5 osób)
- ugniatanie wosku w bryłkach
- każde dziecko wykonuje świecę z wosku (z płatka wosku tzw. węzy pszczelej)
- degustacja miodu oraz pyłku pszczelego
- ciekawostki: budowa oka pszczoły (patrzymy przez lunetki);
- strój pszczelarski i instynkt pszczół, by atakować oczy; odymianie pszczół - jaki instynkt wykorzystujemy?; kasty w ulu: robotnica/truteń/matka (ilustracje)
Zapoznanie z pszczołami i miodem
- Wprowadzenie: Jakie korzyści mamy z pszczół? Produkty: miód, wosk, pyłek, propolis, mleczko pszczele, jad, rola pszczoły w przyrodzie
- Skład i biologia rodziny pszczelej. Oglądanie pszczół robotnic w uliku pokazowym (za szyba). Oglądanie jednodniowej matki pszczelej i trutni.
- Ciekawostki: budowa oka pszczoły, rozpoznawanie kolorów przez pszczoły
- Historia ula - od polowania na pszczoły, przez bartnictwo do gospodarki pasiecznej. Oprowadzenie po ekspozycji: barc, ul ramowy, kłodowy, ul słomiany
- Poznawanie roślin miododajnych kwitnących aktualnie w otoczeniu pasieki
- Siew roślin miododajnych (np. gryka, len, słonecznik) do doniczek
- Co jest w środku ula? Elementy nowoczesnego ula, oglądanie plastrów, wąchanie ich, ugniatanie wosku.
- Wykonanie przez każde dziecko świecy z wosku (zwijanie)
- Zapoznanie z pracą pszczelarza. Bezpieczeństwo w kontakcie z pszczołami, odzież pszczelarska, narzędzia
- Rozpalanie i korzystanie z podkurzacza pszczelarskiego przez dzieci.
- Zapoznanie ze sprzętem do wirowaniem miodu
od ula
- Bawimy się w rozpalanie i korzystanie z podkurzacza pszczelarskiego przez dzieci
- Dzieci sieją rośliny miododajne (np. len, gryka, słonecznik) do doniczek
- Po powrocie do budynku: poznajemy budowę współczesnego ula ramowego
- Wytapiamy plastry woskowe za pomocą gorącej wody (pokaz wytapiania i dotykanie zastygłego wosku)
cieplo swiecy
- Dzieci zapoznają się z podstawami wiedzy o rodzinie pszczelej, ulu, o miodzie i wosku
- Bawimy się w rozpalanie i korzystanie z podkurzacza pszczelarskiego przez dzieci
- Dzieci sieją rośliny miododajne (np. len, gryka, słonecznik) do doniczek
- Po powrocie do budynku: poznajemy budowę współczesnego ula ramowego
- Wytapiamy plastry woskowe za pomocą gorącej wody (pokaz wytapiania i dotykanie zastygłego wosku)
- Następuje degustacja miodu i pyłku pszczelego. Uczestnicy otrzymują też po porcji „Piernika prosto z ula” (piernik z pigwa pieczony bez dodatku cukru, tylko na własnym miodzie) wypiekanego przez Tytusa Wozniaka w ramach Rolniczego Handlu Detalicznego
polkolonie
- Rozpalanie i korzystanie z podkurzacza pszczelarskiego przez dzieci
- Zapoznanie ze sprzętem do wirowaniem miodu - dzieci napełniają wodą plaster pszczeli, umieszczają go w miodarce i wirują
- Sianie roślin miododajnych
- Oglądanie pszczół w uliku pokazowym
- Oglądanie plastrów pszczelich, wąchanie ich, ugniatanie wosku
- Wytapianie wosku z plastrów
- Wykonanie przez każde dziecko świecy z wosku (zwijanie)
- gry zespołowe (badminton, piłki i bramki)
- hula-hoop, ringo
- wspinaczka po drabince sznurowej do małej „barci” umieszczonej na drzewie na wysokości 10 m (z asekuracją przez instruktora wspinaczki; dzieci wspinają się w kaskach i uprzężach)
- chodzenie po rozpiętej taśmie (slack-line)
- część dzieci idzie do pasieki i w strojach pszczelarskich zagląda do ula
- uczestnictwo w quizie pszczelarskim