od plastra do swiecy

  • wstęp: korzyści z pszczół
  • jakie owady żądlące znają z doświadczenia dzieci
  • co to jest miód, a co to jest wosk?
  • ul ramowy – oglądamy, dotykamy i wąchamy plastry w ramkach
  • topimy plaster pszczeli we wrzątku (podgrupy 4-5 osób)
  • ugniatanie wosku w bryłkach
  • każde dziecko wykonuje świecę z wosku (z płatka wosku tzw. węzy pszczelej)
  • degustacja miodu oraz pyłku pszczelego
  • ciekawostki: budowa oka pszczoły (patrzymy przez lunetki);
  • strój pszczelarski i instynkt pszczół, by atakować oczy; odymianie pszczół - jaki instynkt wykorzystujemy?; kasty w ulu: robotnica/truteń/matka (ilustracje)

Zapoznanie z pszczołami i miodem

  • Wprowadzenie: Jakie korzyści mamy z pszczół? Produkty: miód, wosk, pyłek, propolis, mleczko pszczele, jad, rola pszczoły w przyrodzie
  • Skład i biologia rodziny pszczelej. Oglądanie pszczół robotnic w uliku pokazowym (za szyba). Oglądanie jednodniowej matki pszczelej i trutni.
  • Ciekawostki: budowa oka pszczoły, rozpoznawanie kolorów przez pszczoły
  • Historia ula - od polowania na pszczoły, przez bartnictwo do gospodarki pasiecznej. Oprowadzenie po ekspozycji: barc, ul ramowy, kłodowy, ul słomiany
  • Poznawanie roślin miododajnych kwitnących aktualnie w otoczeniu pasieki
  • Siew roślin miododajnych (np. gryka, len, słonecznik) do doniczek
  • Co jest w środku ula? Elementy nowoczesnego ula, oglądanie plastrów, wąchanie ich, ugniatanie wosku.
  • Wykonanie przez każde dziecko świecy z wosku (zwijanie)
  • Zapoznanie z pracą pszczelarza. Bezpieczeństwo w kontakcie z pszczołami, odzież pszczelarska, narzędzia
  • Rozpalanie i korzystanie z podkurzacza pszczelarskiego przez dzieci.
  • Zapoznanie ze sprzętem do wirowaniem miodu

od ula

  • Bawimy się w rozpalanie i korzystanie z podkurzacza pszczelarskiego przez dzieci
  • Dzieci sieją rośliny miododajne (np. len, gryka, słonecznik) do doniczek
  • Po powrocie do budynku: poznajemy budowę współczesnego ula ramowego
  • Wytapiamy plastry woskowe za pomocą gorącej wody (pokaz wytapiania i dotykanie zastygłego wosku)

cieplo swiecy

  • Dzieci zapoznają się z podstawami wiedzy o rodzinie pszczelej, ulu, o miodzie i wosku
  • Bawimy się w rozpalanie i korzystanie z podkurzacza pszczelarskiego przez dzieci
  • Dzieci sieją rośliny miododajne (np. len, gryka, słonecznik) do doniczek
  • Po powrocie do budynku: poznajemy budowę współczesnego ula ramowego
  • Wytapiamy plastry woskowe za pomocą gorącej wody (pokaz wytapiania i dotykanie zastygłego wosku)
  • Następuje degustacja miodu i pyłku pszczelego. Uczestnicy otrzymują też po porcji „Piernika prosto z ula” (piernik z pigwa pieczony bez dodatku cukru, tylko na własnym miodzie) wypiekanego przez Tytusa Wozniaka w ramach Rolniczego Handlu Detalicznego

polkolonie

  • Rozpalanie i korzystanie z podkurzacza pszczelarskiego przez dzieci
  • Zapoznanie ze sprzętem do wirowaniem miodu - dzieci napełniają wodą plaster pszczeli, umieszczają go w miodarce i wirują
  • Sianie roślin miododajnych
  • Oglądanie pszczół w uliku pokazowym
  • Oglądanie plastrów pszczelich, wąchanie ich, ugniatanie wosku
  • Wytapianie wosku z plastrów
  • Wykonanie przez każde dziecko świecy z wosku (zwijanie)
  • gry zespołowe (badminton, piłki i bramki)
  • hula-hoop, ringo
  • wspinaczka po drabince sznurowej do małej „barci” umieszczonej na drzewie na wysokości 10 m (z asekuracją przez instruktora wspinaczki; dzieci wspinają się w kaskach i uprzężach)
  • chodzenie po rozpiętej taśmie (slack-line)
  • część dzieci idzie do pasieki i w strojach pszczelarskich zagląda do ula
  • uczestnictwo w quizie pszczelarskim